zaterdag 19 april 2008

Geto Boys



De Geto Boys was al de meest legendarische rapgroep uit het zuiden van de VS toen dit nummer uitkwam. Die legende was voor een groot deel gebaseerd op de extreem nihilistische teksten (waarschuwing: niet geschikt voor wie dan ook). I Tried is echter mijn favoriete rap song vanwege de schaamteloze eerlijkheid en kwetsbaarheid. Mijn favoriete verses zijn de eerste, van Scarface, en de laatste, van de lilliputter Bushwick Bill, die in het verleden al openhartig rapte over het akkefietje waarbij hij zijn vriendin vroeg hem dood te schieten, waarna hij in de ruzie die daarop volgde een kogel door zijn oog kreeg (wat wel weer een mooie cover voor een Geto Boys album opleverde). Op het eind van het album waar I Tried vandaan komt heeft Bushwick Bill ook een vreselijk naar solo nummer, Dirty Bitch. Het geweld dat hij hier zijn ex aan wil doen, doet denken aan Eminem. Het grote verschil is dat Eminem zich, hoe white trash hij ook mag zijn, op typisch postmodernistische wijze steeds hyperbewust is van wat hij zegt en wat het effect daarvan is op de luisteraar, terwijl Bill overkomt als een wanhopige psychopaat die het werkelijk niet meer weet. Een paar jaar na het maken van dit nummer vond Bill Jezus opnieuw, en hoewel hij blijkens dit hilarische filmpje al langer met de bijbel bezig was, wil hij sindsdien alleen maar gospel maken. Luister op zijn myspace vooral Praise of a Good Woman als tegenhanger van Dirty Bitch.

Meer Geto Boys:
Scarface - Someday (ook Scarface rapt gospel)
Scarface - My Block
Scarface - Never Seen A Man Cry
My Mind Playin Tricks On Me
Gangsta Put Me Down

1 opmerking:

Harmen zei

Toch een bijzonder genre door die superdirecte manier van communiceren. Er is nog een kansje dat het alsnog aanslaat bij mij, dus ik blijf je blog volgen... ;)